روزها میگذرد چون طوفان کس نیست که در بساطش باشد ذکر وایمان
چشم بر هم نزده سال 94رم جا خالی داد جای چهار
پنج نشست وتمام گفتیم
اینم از سال 94 دیدی چه سریع گذشت 365روز وشش ساعت واندی
بهر حال هیچ کارش نمیشه کرد جلوحرکت زمانو هم رستم نمیتونه بگیره؟!
اخر سالم فرمودیم:دیدی که چطو شد به تن جامه نو شد ابشو کشیدیم چلو شد اخرشم ولو شد؟!
بگذریم دعای تحویل سال رو گفتیم واستخاره قرآن گرفتیم امد خیر وخوبی وخوشی انشاالله فال حافظ زدیم امد:
مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست واله و شیداست دائم همچو بلبل در قفس طوطی طبعم ز عشق شکر و بادام دوست زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من بر امید دانهای افتادهام در دام دوست سر ز مستی برنگیرد تا به صبح روز حشر هر که چون من در ازل یک جرعه خورد از جام دوست من بگفتم شمّهیی از شرح شوق خود ولی دردسر باشد نمودن بیش از این ابرام دوست گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا خاک راهی کان مشرّف گردد از اقدام دوست میل من سوی وصال و قصد او سوی فراق ترک کام خود گرفتم تا برآید کام دوست حافظ اندر درد او میسوز و بیدرمان بساز زآن که درمانی ندارد درد بیآرام دوست
با این تفاسیر باید سال 95 را سال دوستی ومودت وعشق نامگذاری کنم.بخصوص برای انانکه عاشقند وعشق میورزند.
یکی از آداب عید نوروز ، جمع شدن تمام افراد خانواده بر سر سفره عید در لحظه تحویل سال نو موقع تحویل سال نو همه اهل خانه با لباس نو بر سر سفره می نشینند، مادر اسپند دود می کنند، یکی از بچه ها شمع روشن می کند، پدر قرآن می خواند و … هر کدام از این آداب و رسوم عید ، فلسفه خاص خود را دارد؛ مادر اسپند دود می کند برای دوری از چشم زخم حسود، با روشن کردن شمع، بر روشنایی خانه و زندگی تاکید می شود و از خانواده بزرگ افراد خانواده می خواهند تا در سال نو، خانه آنها را با شمع وجود پدر و مادر نورانی کند؛ قرآن خوانده می شود تا در آغاز سال نو دل ها به سوی خداوند بزرگ سوق داده شود و از صاحب قرآن خواسته شود که در این سال جدید نیز یار و مددکار اهل خانه باشد، حضور ثابت و گسترده قرآن نه تنها در سفر عید بلکه در تمام آداب اجتماعی نوروز نشان از مردم ایران زمین توجه به قرآن دارد و قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.
بر سر سفره عید، سکه، برنج، آب، ماهی قرمز، آیینه و … نیز دیده می شود که سکه نشان از خیر و برکت و رفاه؛ برنج، نشانی از خیر و برکت و فراوانی؛ آب، نشان صافی و پاکی و روشنایی و گشایش کار؛ ماهی قرمز، شگون دارد؛ آیینه، برای رفع کدورت و نشانی ازصفا و پاکی و یکرنگی است.افراد خانواده بعد از تحویل سال نو با هم روبوسی کرده و عید را به هم تبریک می گویند و برای هم سال خوب و پربرکتی را آرزو می کنند.
با اتمام گزارش شمارش آرا گناباد وبجستان مهندس حمید بنایی راهی مجلس شد .مهندس بنایی با تابلو مستقل وارد عرصه رقابت شده بود. وی فردی معتدل میباشد.ورود ایشان به مجلس موجب رضایت خاطر اصلاح طلبان وحتی اصول گرایان قرار گرفت.بدلیل اینکه رقییبان انها را ناکام گذاشت.من این انتخاب را صمیمانه به جناب مهندس بنایی ومردم شهرستانهای گناباد وبجستان تبریک عرض میکنم.قطعا حضور ایشان در مجلس مایه خیر وبرکت و رحمت برای دو شهرستان خواهد بود.
چند روزی است که تبلیغات داوطلبان ورود به مجلس وجلوس بر صندلیهای سبز رونق گرفته ومردم وهواداران آنها را به میدان اورده است.این حالت اگر چه زود گذر است اما منافع تاثیر زیادی بر روحیه مردم وحروج از خمودگی وبی تفاوتی دارد.اغلب جوانان وهواداران کاندیداهای ورود به مجلس با حساسیت ودقت در مقابل یکدیگر موضع گیری میکنند والبته حوشبختانه هوای هم دیگر را هم دارند.این حالت در گناباد مرا بیاد دربی های پایتخت نشینان در دهه 60 می اندازد با این تفاوت که انهادر پایان بازی صدمات وخسارات زیادی به امکانات عمومی وارد می نمودندودرگیریهای فیزیکی بوجود میامد اما جوانان وهواداران داوطلبین در گناباد اغلب با چهر ه های خندان وروحیات شاداب با همدیگر مواجه میشوند.این مهم بسیار جالب وقابل توجه است.این وضعیت را بفال نیک میگیریم .برخی از مردم به مزاح میگویند کاش این انتخابات هر سال دوسه بار بر گزار شود که شهر از این حالت جمود وخمودگی وبی حالی خارج شود. البته برخی هم در مقابل میگویند انتخابات هر ده سال یکبار برگزار شود که هزینه های اضافی واتلاف منابع کمتر شودومردم به درد خودشان خودشان برسند. در هر حال امیدواریمنتایج بنفع مردم باشد.یا علی مدد
روز پرستاررا تبریک میگویم .چون قرار است نیمه پر لیوان دیده شود اگر چه حامعه پرستاری ووابستگان به طبیبان شریف وسایرین بهر حال خدمات موثری را انجام میدهند اما برخی از انها برای پیدا گردن رگ در مریض وی را سوراخ سوراخ میکنند وهکذا اخیرا که همه کار ها را به همراه مریض وامیگذارند وجالب تر انکه همراه داشتن مریض هم بنوعی اجباری شده است.بهر حال خدا بر توفیقاتشان بیفزاید .روزشان مبارک خیلی هم دلتان بخواهد وافتخار کنید چون شما از معدود افرادی هستید که تبریک بنده را بعنوان پاداش دریافت میکنید.
گدا پروری در جامعه ایران سابقه طولانی دارد.اصولا ورای از اعتقادات مذهبی وتوصیه های دینی این معضل بحدی فراگیر شده که گاها ادمهای ملیاردر هم از مفت خوری ومفت بری بدشان نمی اید.مسولین ومعممین هم گاها این خصیصه را دارند.گویی ما بدنبال داشتن همه امکانات واسایش ورفاهیات با پرداخت هزینه ناچیز یا رایگان بصورت ذاتی در حرکتیم.هیچ دیدید که چنانچه در جایی غذای نذری یا دیگ غذایی روی بار باشد! چقد رتراکم برای تیمن وتبرک بوجود می اید.البته هستند کسانیکه به جهت بیماری،کهولت،نداشتن سرمایه وعیالواری و.....نیازمند واقعی هستند اما اغلب اینگونه نیست.این شرایط با پیشرفت تکنولوژی آپدیت هم شده است. هجوم برای شارژ رایگان ،قرعه کشی فلان وبهمان و از این جمله اند. یکی از دوستان با اینکه سید بود میگفت:گرانترین چیزها یا تعارفند ویا مجانی ورایگان چرا که باید یا بالا تر از آن جبران کنی ویا تا ابد مدیون بمانی ویکی از اساتید دوره ارشد میگفت :ما حرف مفت میزنیم اما هرگز مفت حرف نمی زنیم وگفته اند:مفت کی گفت نه اینکه سنگ مفت گنجشک مفت یا به اعتقاد برخی دیگر:مفت باشد بگذار گرز باشد.....؟!!!!! یا عالی بحق علی
نعناع فلفلی با نام علمی Mentha piperita L و با نام عمومی Peppermint یک گیاه علفی چند ساله است که در رده بندی گیاهی از تیره Lamiaceae راسته Lamialse و رده Rosidae می باشد برگهای آن بیضوی ، متقابل ، نوک تیز ، دندانه دار کمی پوشیده از کرک به درازای ۷-۴ سانتی متر و به عرض ۳-۲ سانتی متر است گل ها کامل ، نامنظم ، اکثراً دوجنس یا هر مافرودیت و مجتمع به صورت گروهی در روی ساقه و در انتهای ساقه ظاهر می شوند گلها در ماههای مرداد و شهریور ظاهر می شوند . رنگ آنها گلی روشن یا کم و بیش ارغوانی مایل به بنفش می باشد و به تعداد زیاد نیز در مجاورت یکدیگر به نحوی مجتمع می شوند که مجموعاً در قسمت انتهای ساقه ها ، به صورت سنبله هایی با شکل ظاهری ، بیضوی و نوک تیز جلوه می کند . برخی از شاخه های این گیاه عقیم و آری از گل باقی می ماند . عمر گلها بسیار کوتاه و مدت کمی پس از تشکیل از گیاه جدا می شود ، میوه کپسول ، کوچک و به رنگ قرمز تیره است . از جمله ویژگی های تشریحی نعناع فلفلی ، کرک های ترشحی اسانس در آنها دارای پایه یک یا چند سلولی منتهی به یک برجستگی ۴ تا ۸ سلولی و حتی بیشتر است . اسانس ترشح شده نیز معمولاً خارج از جدار سلولزی ، در زیر کوتیکول جمع می گردد و این خود باعث می شود که بشره در همان ناحیه کمی متورم جلوه نماید . اسانس گیاه نعناع فلفلی در ابتدای رویش گیاه در غده های پیکررویشی گیاه ساخته و ذخیره می شود . تعداد کل غده از حدود ۱۰۰ غده برای برگهای به طول ۲ میلی متر تا حدود ۷۵۰۰ غده برای برگ های ۲۵ میلیمتری نعناع فلفلی متغیر است . برگ ها ۲ تا ۷/۲ درصد و گلها ۴ تا ۶ درصد اسانس دارند . ساقه ها معمولاً فاقد اسانس می باشند . به طور متوسط مقداراسانس در اندام های هوایی گیاه ۱ تا ۵/۱ درصد گزارش شده است . خاستگاه و پراکنش نعناع فلفلی گیاهان تیره نعناع طوری در کره زمین پراکنده شده اند که در اغلب نواحی یافت می شوند ، ولی بیشینه انتشار آنها در منطقه مدیترانه است . امروزه در کشورهای مختلف جهان ، متجاوز از یک هزار تن اسانس در سال ، از این گیاهان تهیه می شود و این خود درجه اهمیت و توسعه کشت آنها را در نقاط مختلف کره زمین نشان می دهد . اسانس مانت کشور انگلستان که به اسانس میچام موسوم است ، بهترین نوع آن به حساب می آید . در مورد منشاء این گیاه اختلاف نظرهایی وجود دارد . عده ای از گیاه شناسان آسیا را منشاء نعناع می دانند . در حالیکه عده ای دیگر از محققان منشاء آن را انگلیس دانسته و معتقدند که این گیاه در قرن هفدهم ، در انگلیس به وجود آمده است . ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی اسانس نعناع فلفلی اسانس نعناع این گونه (M.piperita ) از سرشاخه های گلدار آن توسط تقطیر با آب یا بخار آب استخراج می گردد . در حالت تازه بی رنگ است و طعم تندی دارد ، ولی به مرور زمان رنگ زرد مایل به سبز پیدا می کند و طعم آن در صورت رقیق شدن مطبوع می گردد . در آب به مقدار بسیار کم حل می شود به طوریکه آن را معطر می سازد . وزن مخصوص ( دانسیته ) آن در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد نسبت به آب ۲۰ درجه سانتیگراد از ۹۰۳/. تا ۹۱۲/. گرم بر سانتی متر مکعب تغییر می کند . برای تهیه اسانس معمولاً گیاه دو ساله که حاوی اسانس بیشتری است مورد استفاده قرار می دهند . از جمله ترکیبات موجود در اسانس نعناع فلفلی می توان : منتول ، سینئول ، اوسمین ، کاریوفیلن ، پیپرتون ، ایزومنتول ، فیتول ، توکرفولها ، بتائین ، تانن و کارون و... اشاره نمود . به اسانس نعناع به طور تقلبی اسانس های مختلفی مانند اسانس چوب سدر ، اسانس هاس کم ارزش دیگر ، تربانتین الکیزه ، روغن های چرب و غیره افزوده می گردد . استفاده های دارویی در حال حاضر در ایران از اسانس نعناع گونه piperita همراه دیگر گونه های گیاهی در ساخت داروهای گیاهی زیر که در کشور ایران به ثبت رسیده است ، استفاده می شود . برای مثال قرص مکیدنی آلتادین (موارد مصرف : التهاب های مخاط گلو و دهان ) ، قرص های روکش دار آلیکوم ( موارد مصرف : پایین آورنده فشار و چربی خون ، ضد تصلب شرایین ، ضد نفخ ، اشتها آور ) ، گرانول پلانتاژل (موارد مصرف : اسهالهای ساده ) ، قرص درگلیس ( موارد مصرف : درمان زخم معده و زخم اثنی عشر ، گاستریت و نفخ معده ) ، پودر کارامین ( موارد مصرف : اختلالهای هضم همراه نفخ ) ، شربت کاراوی میکسچر( موارد مصرف : دل درد نوزادان و اختلالات گوارشی در کودکان ) ، قرص مکیدنی ماسومنت ( موارد مصرف : التهاب گلو در سرماخوردگیها و سرفه ) ، قرص جویدنی مانت ( موارد مصرف : اسپاسمهای دستگاه گوارش ، نفخ معده و به عنوان خوشبو کننده دهان ) ، ژل منتاژل ( موارد مصرف : قارچ کچلی لای انگشتان پا و کشاله ران ، ضد خارش و سوزش ، گزیدگیها و سوختگیهای سطحی ). استفاده های غذایی اسانس نعناع در صنایع غذایی ، بهداشتی و آرایشی ، شیرینی پزی ، نوشابه سازی و تولید ادویه مورد استفاده قرار می گیرد . نعناع فلفلی به دلیل خواص چاشنی و بادشکنی آن با دیگر گیاهانی که برای تولید چای استفاده می شوند در ارتباط است . از اسانس نعناع فلفلی برای تهیه آب های معطر یا محلول های الکلی نیز استفاده می شود . در اهواز کنار بسته های خرما شاخه ای از نعناع قرار می دهند که از کرم زدگی آن جلوگیری نماید . اسانس نعناع را در شیرینی پزی جهت ساخت و تهیه قرص نعناع به کار می برند که بسیار مطبوع و در عین حال ضد کرم روده است .
در واقع کنایه ای از تسلیم امر الهی شدن و پذیرش آن اتفاقاتی است که در زندگی برای انسان پیش می آید.در حقیقت خداوند هیچ گاه برای بندگان خود بد نمی خواهد و بدی هایی که پیش روی ما قرار می گیرند از سوء اختیار و اعمال ناشایست ما سرچشمه می گیرند؛ بنا براین ما باید تسلیم تقدیر الهی باشیم و بدانیم که اموری که خارج از اختیار ما پدید می آیند یقینا دارای مصلحت هایی هستند ولو ما نتوانیم بدان ها پی ببریم.در قرآن کریم هم موید این مطلب وجود دارد به عنوان نمونه در آیه 11 سوره نور این موضوع مورد اشاره قرار می گیرد و خداوند می فرماید:" در حقیقت، کسانی که آن بهتان [داستان افک] را [در میان] آوردند، دستهای از شما بودند. آن [تهمت] را شرّی برای خود تصوّر مکنید بلکه برای شما در آن مصلحتی [بوده] است. برای هر مردی از آنان [که در این کار دست داشته] همان گناهی است که مرتکب شده است، و آن کس از ایشان که قسمت عمده آن را به گردن گرفته است عذابی سخت خواهد داشت. "[1]امام خمینی(ره) هم در ابتدای جنگ تحمیلی همین جمله را فرمودند و جنگ هم علیرغم آسیب های ظاهری ای که به جامعه وارد ساخت اما نتایج بسیار گرانبهایی را برای ایران به ارمغان آورد.
ایرانیها از قدیم تسلطی خاص به علم نجوم داشتهاند که شب یلدا برایشان شبی خاص و ویژه بوده است. اما طولانیترین شب امسال دقیقا چقدر خواهد بود که ایرانیها آن برای لحظاتی بیشتر در کنار هم بودن جشن میگیرند؟
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ آذر ساعت 08:27
کوتاه و بلند شدن شبهای سال یکی از اتفاقاتی است که انسان هر روز با آن مواجه می شود و اهمیت مهمی در زندگی روزمره مردم داشته و دارد. همین مسئله سبب شده نحوه زندگی در کشورهایی که طول شب و روز آنها تنها چندساعت است با کشورهایی که تقریباً طول و شب روز آنها با هم برابر است، تفاوت آشکاری داشته باشد.
ایرانیها اما از بسیار قدیم با احاطه به علم نجوم از این تغییر مطلع بودهاند و شب یلدا را با سنتهای ویژه ای در نظر گرفتهاند. این در حالی است كه شب یلدا گاهی فقط یك دقیقه یا حتی كمتر با شبهای قبل و بعد خود تفاوت دارد. با پشت سر گذاشتن اول مهر که برابری شب و روز در کل کره زمین اتفاق می افتد، به مرور در نیمکره شمالی به طول شب ها اضافه و از طول روزها کاسته می شود و در نهایت در شب اول زمستان طولانی ترین شب سال یا همان یلدا اتفاق میافتد.
شامگاه روز دوشنبه 30 آذر 1394، لحظه غروب خورشید ساعت 16:55 دقیقه و طلوع خورشید در بامداد سه شنبه اول دی ماه، ساعت 7:12 دقیقه خواهد بود که با این حساب طولانی ترین شب سال با مدت زمان 14 ساعت 17 دقیقه رقم می خورد.
روز سه شنبه ساعت 8:18 دقیقه خورشید به نقطه انقلاب زمستانی می رسد و در پایان طولانی ترین شب سال، روز اول دی ماه کوتاه ترین روز سال در نیمکره شمالی خواهد یود. شب یلدا یا شب چله از لحاظ نجومی اول زمستان و برابر با انقلاب زمستانی است. خورشید در حرکت سالیانه خود در اول زمستان در جنوبی ترین نقطه شرق طلوع کرده و در جنوبی ترین نقطه غرب غروب می کند و با کم شدن زاویه حرکتی خورشید در آسمان در این زمان ما شاهد بلندترین شب سال و کوتاه ترین روز سال هستیم چرا که مدار حرکت زمین با دایره البروج 23/5 درجه اختلاف دارد و در نقطه انقلاب زمستانی زمین به پایین ترین حد خود و بیشترین اختلاف با مدار دایره البروج می رسد که23/5 - درجه است. ولی از انقلاب زمستانی و یا شب چله به بعد خورشید از جنوبی ترین نقطه شرق و غرب فاصله گرفته و کم کم به نقطه شرق و غرب نزدیک شده تا به اعتدال بهاری برسد.
ایرانیان باستان به این تقسیمات زمان و تفاوت طول شبانه روز و به صورت طبیعی زوایای بین مدارات اشراف کامل داشتهاند و آن را در محاسبات خود لحاظ می کردند. فراموش نکنید که یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد است که به زایش مهر تابان پس از شبی طولانی اشاره دارد. منبع:خبرآنلاین
شب چله یا همان یلدا بلند ترین شب سال است .دیدید چشم بسته غیب گفتم.حالا این یلدا کی بوده وچله چیست بماند.اما قدیم که واقعا زمستانها زمستان بوده وسوز وسرما وبرف وباران فراوان.مردم این شب را با چراغونی ودور هم نشینی پاس میداشتند. در این شب اغلب کوچکترها واس ونواس در منزل پدر بزرگها ویا بزرگ فامیل جمع میشوند.در گناباد مرسوم است که این شب کف میزنند.کف با استفاده از جوشانده ریشه گیاه شیرین بیان (بیخ) ساخته میشود.کله فریاد وچوب بازی هم در این شب مرسوم بوده است که امروزه اهنگهای جاز وماز وپاپ وکلاسیک وغیره جایش را گرفته است.این شب اغاز فصل سرما یا همان چله بزرگ است.مرسوم است که در این شب برای تازه عروسها هم هدیه میخرند وبهمراه گل وشیرینی ومیو ه کادو میبرند.بهر حال شب خوبی است شاد باشید وعمرتان یلدایی زمستانتان پر از رونق و شکوفایی
شب یَلدا یا شب چلّه[۱]یکی از کهنترین جشنهای ایرانی است.[۲] در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیمکرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته میشود.
یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته میشود. خانوادههای ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوهها و رایجتر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف میکنند. پس از صرف تناولات، قصهگویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فالگیری با دیوان حافظ رایج است. به شب یَلدا (چله)، «شو اول قاره» (قاهاره) میگویند.
جشنهای ایرانی به جشنهایی ملی و مردمی گفته میشود که دارای ریشه تاریخی ایرانی هستند و از دوران باستان تا به امروز رسیدهاند. برخی از این جشنها کموبیش زنده هستند.
جشنهای زنده به جشنهایی اطلاق میشود که بنا به سنت تاریخی در میان مردم رایج است (مانند جشن نوروز). جشنهای فراموششده به جشنهایی اطلاق میشود که بنا به سنت تاریخی برگزار نمیشوند (مانند جشن بهاربد)، اما ممکن است کوششهایی برای احیای آنها برخی از آنها رواج داشته باشد (مانند جشن اسفندگان).
جشنهای حکومتی (مثل جشن سالگرد انقلاب) و جشنهای دینی (مثل عید غدیر مسلمانان، سدرهپوشی و شاهورهرام زرتشتیان، و مولودی ارامنه) بنا به عرف نویسندگان و پژوهشگران جزو جشنهای ایرانی به حساب نمیآیند. برگزار شدن یک جشن توسط پیروان ادیان و اقوام گوناگون دال بر انتساب آن جشن به آن دین یا قوم نیست. برای مثال برگزار شدن جشن نوروز توسط مسلمانان و زرتشتیان دلیل بر اسلامی بودن یا زرتشتی بودن آن جشن نیست.
شکل تاریخی برگزاری جشنها (چنانکه در متون و منابع آمده است) با شکل فعلی و رایج برگزاری هر جشن، دو موضوع متفاوت است که همواره شبیه یکدیگر نیستند.